wz
CNW:Counter

Něco málo o mých modelech

 

 

Messerschmitt Bf 109 F

Vlajková loď mé letecké flotily. První verzi tohoto modelu jsem postavil v roce 2000 jako svůj první rychlejší model. Tehdy byl poháněn výkonným elektromotorem s neodymovými magnety a ovládán pouze čtyřmi funkcemi. Postupem času jsem ho z důvodu odlehčení a zvýšení výkonu přestavěl na pohon spalovacím motorem, dostal maketový prostorový trup a nové křídlo s upraveným profilem Epler 374. Pro snížení přistávací rychlosti je model vybaven přistávacími klapkami.

Poslední úpravy jsem provedl v roce 2004. Od té doby přibrala stodevítka díky mnoha opravám na hmotnosti, ale stále je plně bojeschopná a nejoblíbeněší z mých modelů pro adrenalinovější létání.

Historie   Bf 109 sahá do 30 let minulého století, kdy německý konstruktér Willy Messerschmitt zvítězil v kunkursu  na stíhací letoun pro německou Luftwafe. Díky jeho konstrukci, která předběhla dobu  o několik let, získalo Německo na počátku 2.světové války ve vzduchu jasnou převahu.  I v pozdějších letech, kdy spojenci přišli s novými typy svých stíhacích letadel, zůstával neustále zdokonalovaný Messerschmitt Bf-109 na všech bojištích svým protivníkům  důstojným soupeřem.  O tom svědčí i fakt, na stodevítce létal nejlepší pilot druhé světové války Erich „Bubi“ Hartman, který během posledních dvou let války sestřelil 352 nepřátelských letadel a stal se tak nejúspěšnějším stíhacím pilotem všech dob.

Letová hmotnost

Rozpětí

Hloubka kořenového žebra

Hloubka koncového žebra

Plocha křídla

Plošné zatížení křídla

 

Ovládané funkce

Měřítko

 

Pohon

1 620 g

1.340 mm

265 mm

160 mm

28 dm2

54 g/dm2

 

Otáčky motoru, směrovka, výškovka, křidélka, klapky

1 : 8

 

Spalovací motor MVVS o obsahu 4,6 ccm

 

Technické údaje modelu

Další modely přidám během několika týdnů. Vzhledem k tomu, že fotografie z provozu modelů byly zničeny při havárii počítače, jsou všechny díky špatnému počasí  pořízeny pouze v interiéru. Najdete je je v galerii zde.

Avia B-534

Moje Avia B-534 byla zalétána v březnu 2002 a vznikla přestavbou původního trupu stodevítky. Křídla jsem vyrobil zcela nové s polosymetrickým profilem Model zalétne všechny akrobatické figury, nejkrásnější jsou ale nízké průlety na hranici minimální rychlosti těsně nad zemí.

Prototyp nelepšího československého dvouplošníku vzlétl 25. května 1933. Celkem bylo postaveno 444 strojů ve čtyřech sériových provedeních a kromě toho ještě 120 strojů kanónové verze Bk-534. Od roku 1935 začaly přicházet do výzbroje a v osudném roce 1938 jich bylo naše letectvo schopno nasadit kolem třistadvaceti. Jejich bojová hodnota byla však ve srovnání s o generaci lepšími Messerchmitty 109 německé Luftwafe nedostatečná. Přesto se Avie během druhé světové války zúčastnili bojů v Polsku a na východní fromtě a to ve službách fašistického Slovenského státu. Jejich nejslavnější chvíle ale přišla během S N P, kdy je ukořistili povstalci. Teprve teď se Avie dostaly k boji, ke kterému byly svými konstruktéry  předurčeny. Přestože již byly velmi zastaralé, prováděly průzkumné lety, útočily na německé tanky i na nepřátelské letouny.

Letová hmotnost

Rozpětí horního křídla

Hloubka křídel

Plocha křídla

Plošné zatížení křídla

 

Ovládané funkce

Měřítko

 

Pohon

1 820 g

1..200 mm

190 mm

43 dm2

47 g/dm2

 

Otáčky motoru, směrovka, výškovka, křidélka,

1 : 8

 

Spalovací motor MVVS o obsahu 3,5 ccm

 

Technické údaje modelu

Vyjížďky

 

 

 

Ze života

 

 

 

Na čem jezdím

 

 

 

Kolik jezdím

 

 

 

Předpovědi  počasí

 

 

 

Odkazy

 

 

 

 Pár řádek

 o mně

 

 

 

 

Kontakt